Olen ollut kesälomalla oikea reissukoira. Kahdessa eri maassa on tullut käytyä, Norjassa ja Ruotsissa. Norjan autolomalle lähdettiin laivalla. Tällä kertaa osasin tehdä tarpeeni laivan kannelle käytävien sijaan. Risteilylaivat on aika tuttu juttu minulle, eikä yölläkään mekastava porukka yöunia häirinnyt. Ruotsista ajettiin koko päivä Norjaan, oli se aika uuvuttavaa. Vaikka olen reissannut autolla paljon, stressasi minua jonkin verran ja anaalirauhasia piti tyhjäillä aina välillä autoon. Sehän on ihan normaalia, mutta nuo kaikki ihmiset vain kauhistelivat ja availivat ikkunoita. Taisin olla pieni haisunäätä, mutta minua se ei haitannut. Ihmiset ihmettelivät ja hönkäilivät aina kun tuli joku vuono tai vuoristo tai vastaava, en sitä tajunnut yhtään. Minusta parasta koko lomassa oli lampaat ja lehmät tien vieressä. Se kyllä äsrytti, että minun piti katsoa niitä vaan lasin takaa! Ehkä toiseksi paras juttu oli lampaan kakka, se maistui tosi namille ja siitä sai hyvät hajut turkkiin kierimällä. Tuntureilla sai kirmata vapaana ja kun jano yllätti puroja riitti tarpeeksi. Kun päästiin viimeiselle mökille, niin äiti tokaisi, että antaa sen Helmin juosta vapaana tässähän se meidän mökin ympärillä juoksentelee. Minähän päätin, etten ole niin kiltti tyttö ja pyyhkäisin koko leirintäalueen läpi. Siinä joku ulkona istunut pariskunta vähän minulle naureskeli, mutta minä vain nautin vapaana koirana. Yhtäkkiä tajusin, että kaikki minun ihmiset olivatkin omalla mökillä ja silloin tulikin kiire sinne! Aamulla, kun Sofia tuli suihkusta pyyhe pään päällä sillä lailla tosi pelottavasti, en tunnistanut sitä ollenkaan. Haukuin ja murisin, että mene pois senkin mörkö, mutta yhtäkkiä huomasin että se olikin Sofia ja olin itsekkin ihan hämillään. Takaisin Suomeen tultiin taas laivalla, jolloin nukuin koko matkan! Olin kyllä antanut kaikkeni Norjassa.

Muutamana viimepäivänä olen mökkeillyt. Sitä rakastan tosi paljon! Sain juosta vapaana koko ajan. Reviiri oli muuten ihan selvä, paitsi naapurin piha piti käydä pariin kertaan tarkastamassa. Kalastus oli ehdottomasti paras juttu koko mökkeilyssä! Sillon kun kaikki muut meni mökille minä jäin laiturille odottamaan kalaa. Tänään kävin ekaa kertaa uimassa ihan omatoimisesti! Eilen uin, kun Sofia varasti minun kalan ja vei sen veteen. Oli pakko uida se takaisin. Tänään tuli hirveä paniikki kun Sofia meni uimaan, niin minun oli pakko mennä perässä. Äkkiä kyllä käännyin takaisin kun huomasin mitä oikeastaan tein. Mökkeilyelämä olisi minun elämää, mutta täytyy tyytyä Helsingin puistikkoihin.

-Helmi